Trends van de autosalon van Parijs
De afgelopen week stond in het teken van de autosalon van Parijs. Als een van de laatste grote Europese autobeurzen, was ook deze editie een perfect moment om de toekomst te zien. Zo waren veel van de modellen gepland voor productie in het jaar 2025. Sommige concepten lagen zelfs nog verder in de toekomst. Wij zetten de nieuwste trends hier op een rij.
Waterstof
Al vele jaren beloofd waterstof de oplossing te zijn voor auto-industrie. Tot nu toe is het echter gebleven bij enkele experimenten en een paar productiemodellen. Op de autosalon van Parijs stonden de NamX HUV en de Hopium Machina centraal in de toekomst van waterstof. Beide modellen hebben een geheel eigen kijk op waterstofaandrijving. De Hopium Machina is een sportsedan die met een zeer minimalistische presentatie op de autosalon stond. De elegante Machina mag het dan niet van de daken schreeuwen, maar de prestaties zijn indrukwekkend. Dankzij de elektrische aandrijving is een 0-100 tijd van minder dan 5 seconden mogelijk. Daarnaast kan er op één tank ongeveer 1000 kilometer gereden worden. Het tanken moet binnen drie minuten alweer gedaan zijn.
De NamX HUV (Hydrogen Utillity Vehicle) kiest weer voor een compleet andere oplossing. Aan de achterzijde van deze HUV bevindt zich namelijk een transparante ruimte met zes waterstofcontainers. Deze waterstofcontainers kunnen uit de auto gehaald worden wanneer ze leeg zijn. Bij een NamX waterstofpunt kan je vervolgens een nieuwe container pakken en in de auto laden. Twee verschillende oplossingen voor een veelbelovende techniek.
Nieuwe Aziatische merken in Europa
De komst van Chinese merken naar Europa is eveneens een trend die al vele jaren speelt. Toch lijkt het in 2023 toch echt te gebeuren. BYD, Wey, Ora hadden allemaal een eigen stand met verschillende modellen. Het Taiwanese VinFast valt in dat opzicht ook onder dezelfde stroming van indrukwekkende modellengamma’s van nieuwe Aziatische merken.
Om te beginnen met BYD (Build Your Dreams), dat met vier verschillende modellen op de beurs stond. De compacte BYD Atto 3 is een compacte SUV dat voor merendeels van de verkoop moet zorgen. De BYD Seal en BYD Han zijn de sedan opties dat het merk aanbiedt. Als zevenzits-SUV heeft het merk de BYD Tang klaar staan.
Wey en Ora zijn de Europese merken van Great Wall Motors. Wey focust zich op de SUV’s zoals de Wey Coffee 01 en 02, als Plug-in Hybrid met een elektrisch bereik van 145 kilometer. Ora is meer van de stadsauto’s zoals de New Cat en de Funky Cat GT. Vooral de laatstgenoemde beloofd een interessante hatchback te zijn voor de Europese markt.
Vinfast stond met maar liefst vier modellen op de autosalon van Parijs. Alle modellen komen met een elektrische aandrijving en bieden een variatie op een SUV. De compactere VF6 & VF7 worden aangevuld door de grotere VF8 en VF9 modellen die het Vietnamese merk in één klap op de Europese kaart moeten zetten. In Vietnam is ze dat in ieder geval al gelukt, daar hebben ze namelijk ook een heuse VinCity.
Urban mobility concepts
Dat de focus ligt op een uitstootloze toekomst mag inmiddels wel bekend zijn. Maar de steden worden ook steeds drukker en dus hebben veel merken hun focus op Urban mobility gezet. Denk hier vooral aan compacte elektrische auto’s die vaak ook aan een deelprogramma zijn gekoppeld. Mobilize is een van deze merken die voor ieder aspect een oplossing heeft. De Mobilize Limo is een vierdeurs sedan die is ontwikkeld voor taxichauffeurs. De Mobilize Duo doet weer sterk denken aan de Renault Twizy. Het compacte voertuig is slechts 2,43 meter lang en is specifiek bedoelt voor de stad. Dankzij een maximale snelheid van 80 km/u kunnen twee mensen in comfort zich door de stad bewegen. Hier is ook nog een bedrijfswagen variant van genaamd Bento.
Mocht het nog wat kleiner mogen dan is er nog de Mobilize Solo. Zoals de naam al verraad, gaat het hier om een voertuig dat bedoelt is voor één persoon. Het voorlopige concept mag gereden worden zonder rijbewijs en heeft een maximale topsnelheid van 25 km/u. Dankzij een elektrisch bereik van 70 kilometer is de Solo bedoelt als tegenhanger van de elektrische snorfiets.