Hoe duur is een elektrische auto? En wat kost het opladen ervan? Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over de kosten van elektrisch rijden. En we kunnen je alvast verklappen; die vallen mee!
Kostenplaatje Elektrisch rijden
De totale kosten van het rijden van een elektrische auto is opgebouwd uit verschillende onderdelen. De aanschafprijs (en restwaarde), het energieverbruik, verzekering, onderhoud, belasting en subsidies. Onderaan de streep is het rijden van een elektrische auto goedkoper dan een brandstofauto. Het aanschaffen van een elektrische auto is een investering die je ruimschoots terugverdient. Hieronder lees je per onderdeel wat je aan kosten kunt verwachten.
De totale kosten van het rijden van een elektrische auto is opgebouwd uit verschillende onderdelen. De aanschafprijs (en restwaarde), het energieverbruik, verzekering, onderhoud, belasting en subsidies. Onderaan de streep is het rijden van een elektrische auto goedkoper dan een brandstofauto. Het aanschaffen van een elektrische auto is een investering die je ruimschoots terugverdient. Hieronder lees je per onderdeel wat je aan kosten kunt verwachten.
Een elektrische auto is in verhouding duurder dan een vergelijkbaar model brandstofauto. De complexe batterij en innovatieve technologieën in elektrische auto’s brengen deze extra kosten met zich mee. Elektrische auto’s zijn relatief nieuw, waardoor er op dit moment nog weinig bekend is over de te verwachten restwaarde. De vraag naar elektrische auto’s stijgt echter en de nieuwprijzen dalen, waardoor de restwaarde in de toekomst gunstig zal zijn
Autorijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op brandstof. Niet alleen is een kilowattuur goedkoper dan een liter brandstof, ook is de energie-efficiëntie van een elektrische auto veel beter dan die van een reguliere auto. Rijden met een elektrische auto kost 4,1 cent per kilometer (bij een energieprijs van € 0,23/kWh). Zo goedkoop rijden is met een reguliere auto onmogelijk. Echter is de stroomprijs niet overal gelijk en zijn alternatieven zoals snelladen dure aangelegenheden. Over het algemeen geldt dat bij thuis of op het werk opladen, elektrisch rijden ongeveer de helft kost van rijden op brandstof. Wanneer je volledig afhankelijk bent van openbare laadplekken dan is er een stuk minder voordeel te behalen. Met behulp van handige apps bekijk je onderweg wat de kosten van het laden zijn en bij welk laadstation je het voordeligst uit bent.
Door de relatief hoge aanschafprijs zal de premie voor een autoverzekering ook iets hoger zijn. Wanneer je de accu van een elektrische auto los huurt moet deze apart verzekerd worden.
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een reguliere auto. Doordat de motor minder bewegende delen heeft, treedt er ook minder slijtage op. Daarnaast worden de remmen minder belast doordat de auto automatisch regeneratief remt, om stroom terug te winnen.
Voor leaserijders is er belastingvoordeel te behalen: het bijtellingspercentage op elektrische auto’s is slechts 8% op elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot €45.000,-.
In Nederland zijn er verschillende subsidies om elektrisch rijden te stimuleren. Er zijn subsidies voor elektrisch rijden, zowel voor werknemers, ondernemers als lokale overheden. Meer informatie hierover vind je op de website van de belastingdienst.
Elektrisch rijden is anders dan het rijden met een brandstofauto. Bent u benieuwd naar de verschillen of wilt u gewoon eens het elektrisch rijden ervaren? Dat kan! Kom geheel vrijblijvend een elektrische auto uitproberen bij Bochane. Vul het formulier in en we nemen contact met u op voor een afspraak