Voor het opladen van een elektrische auto zijn naast een elektrische auto een laadkabel en een laadpaal benodigd. Met de laadkabel wordt de auto aan de laadpaal verbonden. Bij een publieke laadpaal is daarnaast nog een laadpas nodig. Zo’n pas is onderdeel van een abonnement bij een energieleverancier. Door de pas te scannen bij de laadpaal wordt de bestuurder van de auto herkend en kan de auto opgeladen worden.

Soorten laadpalen

Er zijn verschillende soorten laadpalen. Allereerst is de privé oplaadpaal, deze kan thuis geïnstalleerd worden om zo aan huis op te laden. Daarnaast zijn er (semi-)publieke laadpalen. Een publieke laadpaal is eigendom van de gemeente. Hier is dan ook meestal een laadabonnement voor nodig. Ten slotte zijn er nog snellaadpunten, deze bevinden zich vaak langs de snelweg en kunnen de auto in een verkorte tijd weer vol energie laden. Dankzij de goede infrastructuur in Nederland en tal van handige apps is een laadpunt altijd gemakkelijk te vinden.

Snelladen
Snelladen is zoals de naam al zegt het in korte tijd opladen van de auto. Of een auto kan snelladen, hangt af an de accu en de software in de auto. Snelladen is alleen mogelijk voor auto’s die zijn uitgerust met de ChaDeMo-standaard.

Hoe lang duurt het opladen van een Elektrische auto?

De laadtijd van een elektrische auto is afhankelijk van verschillende factoren. Zo hebben de huidige lading van de accu, hoe snel de auto kan laden en welke soort laadpaal er beschikbaar is effect op de laadtijd. Om een ruwe schatting te maken van de laadtijd kun je de capaciteit van de batterij delen door laadsnelheid die de auto kan pakken van het laadpunt. De Nissan Leaf bijvoorbeeld, heeft een batterij van 40kWh. Op een laadpunt van 11kWh kan de Leaf maximaal 6,6kW laden. Wanneer we 40 delen door 6,6 betekent dit minimaal 6 uur laden. Het volladen van de laatste 20% van de batterij gaat gewoonlijk iets langzamer, in de praktijk kost het volledig opladen daarmee zo’n 7-7,5 uur.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn afhankelijk van de laadmogelijkheid, provider, de gemeente en het oplaadpunt. Voor een laadpas worden standaard abonnementskosten in rekening gebracht, daarnaast moet de stroom ook afgerekend worden.

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Er zijn steeds meer oplaadmogelijkheden in Nederland en de rest van Europa. De infrastructuur is al erg goed en zal alleen maar beter worden in de toekomst. Er zijn verschillende websites waarop deze punten eenvoudig te bekijken zijn. Goingelectric, Nederland Elektrisch en Oplaadpunten.nl bijvoorbeeld. Met de handige apps voor elektrisch rijden zijn ook onderweg de laadpunten eenvoudig te vinden.

Is het opladen van een elektrische auto veilig?

Ja, het opladen van een elektrische auto is geheel veilig. Alle openbare laadpalen in Nederland komt alleen spanning op te staan wanneer de laadkabel en de auto er op de juiste manier op aangesloten zijn. De kabel moet eerst op de auto worden aangesloten en daarna op het oplaadpunt. Het communicatieprotocol controleert de verbinding en zorgt er voor dat er pas spanning op komt als het goed verbonden is. Wanneer de stekker onverhoopt uit de auto getrokken wordt zal het communicatieprotocol dit detecteren en wordt de stroom onmiddellijk afgesloten en is de kabel veilig. Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico’s bij het laden van een elektrische auto uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld. Wanneer iemand tijdens het laden de stekker uit je auto zou trekken, stopt het gehele laadproces. Wel kunnen mensen struikelen over de laadkabel; leg die dus verstandig neer!

Elektrisch rijden is anders dan het rijden met een brandstofauto. Bent u benieuwd naar de verschillen of wilt u gewoon eens het elektrisch rijden ervaren? Dat kan! Kom geheel vrijblijvend een elektrische auto uitproberen bij Bochane. Vul het formulier in en we nemen contact met u op voor een afspraak

  • MM slash DD slash JJJJ
  • :
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.