De BYD Blade battery
Team Bochane
BYD is in 1995 opgericht en begonnen als fabrikant van batterijen. Het is dan ook niet zo gek, dat BYD al snel de overstap wist te maken naar volledig elektrische auto’s. In een korte tijd heeft BYD zelfs de meeste EV’s geproduceerd van ieder merk ter wereld. Een belangrijk onderdeel hiervan is de Blade Battery, een uitvinding van BYD die is ontstaan uit de kennis als batterij fabrikant.
Waarom een eigen accupakket?
Het hart van iedere elektrische auto is het accupakket. De grootte van het accupakket dat omschreven wordt in kWh, bepaalt voor een groot deel het bereik dat een elektrische auto heeft. Dit, samen met de kracht van de motor, wind- en rolweerstand, bepaalt uiteindelijk het bereik en het verbruik in kWh/100 km.
Omdat er zeer veel energie zit in een lithium-ionbatterij, is er bij schade kans dat de losse cellen gaan ontvlammen. Dit kan voor een gevaarlijke situatie zorgen als het accupakket is beschadigd. Om dit tegen te gaan heeft BYD een eigen accupakket ontwikkeld genaamd de Blade Battery.
Wat is de Blade Battery?
In tegenstelling tot conventionele accupakketten, bestaat de Blade Battery uit vele verschillende batterijen. Deze batterijen zijn net geen meter lang en negen centimeter breed met ieder een eigen behuizing. De verschillende batterijen worden als een blade, in het accupakket geplaatst. Het voordeel hiervan, is dat het ruimtegebruik in het accupakket tot 50% efficiënter is ingericht. Daarmee kan het accupakket dus aanzienlijk kleiner zijn dan conventionele accupakketten met hetzelfde kWh.
Daarnaast is de veiligheid aanzienlijk verhoogd omdat iedere batterij een eigen behuizing heeft. De kracht van de klap wordt tevens opgevangen door het langste en breedste deel van de batterij. Het is net alsof je een ijsstokje probeert te breken door op de dunne rand te drukken in plaats van de platte kant. De kracht wordt beter opgevangen.
Het resultaat is dat de BYD Blade Battery het beste resultaat heeft behaald bij de spijkerpenetratietest. In deze test wordt het accupakket bewust beschadigd met een harde pin, om te kijken wat er gebeurt. Bij de BYD Blade Battery was dat nagenoeg niets. Er was geen rook en de temperatuur kwam nooit boven de 60℃. Een uitzonderlijke prestatie, gezien andere accupakketten tot wel 24 uur kunnen branden.
Daarnaast zit er in de Blade Battery geen kobalt of nikkel. Dit zijn materialen die massaal uit de grond worden gehaald in mijnen in Afrika. Het is slecht voor het milieu door de opgraving, de slechte arbeidsomstandigheden en het transport naar de fabriek. Daarom heeft BYD de Blade battery ontwikkeld zonder kobalt of nikkel. Daarmee is het dus niet alleen veiliger, maar ook een stuk milieuvriendelijker om te produceren.
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.