Einde BPM-regeling ondernemers op bedrijfswagens
Als ondernemer moet je soms lastige keuzes maken, vooral als het gaat om het kiezen van een nieuwe bedrijfswagen. Vanaf 1 januari 2025 verandert er veel, vooral voor voertuigen op benzine, diesel of gas. De bekende bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens verdwijnt, dus vanaf dat moment moeten ondernemers belasting betalen voor een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor, net als voor een personenauto. Dat betekent dat een bedrijfsauto in de compacte klasse afhankelijk van de exacte uitstoot 11.000 euro duurder wordt en een grote bestelauto afhankelijk van de exacte uitstoot wel 24.000 euro duurder wordt. Geen leuke mededeling, maar wel wat het is.
Zero-emmissiezone
Daarnaast worden er vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones ingesteld in een groot aantal steden, wat betekent dat bepaalde bedrijfswagens de binnenstad niet meer mogen betreden. Dit geldt vooral voor voertuigen met een lage emissieklasse, waarvoor speciale overgangsregelingen gelden. Er gelden tijdelijke uitzonderingen voor bestelauto’s met een eerste registratiedatum voor 2025 in de euro 5 en 6 klasse. Heb je echter een dieselauto met een registratiedatum na 1 januari 2025 dan kom je er direct al niet meer in.
Stap over op elektrisch
Deze verandering brengt een aanzienlijke impact met zich mee, vooral financieel. Doordat de bpm-vrijstelling komt te vervallen, kan de aanschaf van een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor extreem duurder worden. Het alternatief is de overstap naar uitstootvrij rijden. Ben je daar al klaar voor? Heeft een elektrische bedrijfsauto genoeg laadvermogen voor de zaken die jij mee wilt nemen? Hoever kan de auto rijden zonder tussentijds te laden? Waar kun je voor of na je werkzaamheden laden en hoe snel gaat dat? Daar kunnen we uiteraard in meedenken.
Voor emissievrije bedrijfswagens, zoals die op elektriciteit of waterstof, blijft de bpm-vrijstelling van kracht. Bovendien is er tot en met 31 december 2025 de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), waarbij ondernemers en non-profit instellingen subsidie kunnen ontvangen bij de aanschaf van een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto.
Het investeren in een emissieloze bedrijfswagen kan niet alleen kosten besparen, maar ook helpen bij het verminderen van de impact op het milieu en het voldoen aan nieuwe regelgeving.
Houderschapsbelasting
Naast veranderingen in de bpm-regeling, stijgt ook de motorrijtuigenbelasting. Dit tarief zal in 2025 met 15% stijgen en in 2026 nog eens met 6,96%. Deze veranderingen zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch rijden te bevorderen, waarvoor verschillende subsidies en fiscale regelingen beschikbaar zijn.
Conclusie
Kortom, het is essentieel dat jij als ondernemer dit voorjaar strategische beslissingen neemt over jouw wagenpark, vooral met het oog op de toekomstige veranderingen in de wetgeving. Je kunt er voor kiezen om nu nog de bestelauto’s te vernieuwen en nu nog de keuze te maken voor het leveren van nieuwe dieselbestelauto’s in 2024. Je kunt ook verder kijken wat er nodig is om de verduurzaming van jouw wagenpark in gang te zetten.
In beide gevallen kunnen we specifiek in jouw situatie meedenken wat de beste oplossing is, welk voertuig hierbij past en welke lease oplossing de juiste is.
Wanneer drinken wij koffie? Plan je afspraak snel in!