Review Dongfeng Box: Het kan dus wel.
Danny Vleugel
4 min lezen
Weinig dingen veroorzaken een grotere ruzie dan de woorden ‘elektrisch rijden’. De ene persoon is helemaal om, waar de andere al snel de woorden duur, bereik en kermis zal gebruiken. Het feit is dat elektrisch rijden gewenning nodig heeft en dat is lastig wanneer de aanschafprijs zo hoog ligt.
De Dongfeng Box lijkt echter het antwoord te zijn op dit probleem. Een budget-EV, met een goede range en ook nog eens voldoende ruimte voor het hele gezin. Is de Dongfeng Box te goed om waar te zijn? Wij gaan op onderzoek uit, door te beginnen met de volgende vraag.
Wat is de Dongfeng Box?
Dit zal ongetwijfeld de eerste vraag zijn die aan je gesteld wordt door de buurman of buurvrouw. Want ja, Dongfeng Box, dat klinkt toch wel erg onbekend in de oren. Toch is het antwoord heel simpel: het is een nieuwe elektrische auto die volledig is ontwikkeld om zoveel mogelijk waar voor je geld te geven. Kijk, dat trekt wel de aandacht van onze Nederlandse oren.
De Dongfeng Box is in China ontwikkeld onder een budget-EV-label genaamd Nammi. Door twee accupakketten aan te bieden van 31,4 kWh en 42,3 kWh, zijn er direct twee uitvoeringen gecreëerd. Wij rijden in de luxere 42,3 kWh Launch Edition, die standaard komt met 17-inch velgen, panoramacamera, adaptive cruise control, stoelverwarming en -verkoeling. Ondanks al deze opties is het prijsverschil tussen de twee uitvoeringen minimaal.
Er is echt sprake van een clean-sheet-design. Geen restricties of verouderde gedachten over wat een auto moet zijn. Nee, de Dongfeng Box is volledig ontwikkeld voor de nieuwe generatie bestuurders.
Interieur
Dat merk je gelijk wanneer je naar de auto loopt en wilt instappen. De Box schuift zijn deurhendel uit en je wordt begroet door een strak en minimalistisch interieur. Voor je is een klein digitaal instrumentencluster met daarnaast een groot 12,8-inch multimediascherm. De knoppen op het stuur zijn overzichtelijk verspreid en bedienen onder andere de cruise control, muziek en het scherm voor je. Naast je heeft de armsteun een draadloos oplaadplatform en een groot opbergvak.
Hey, een kat! En hij zit op een dekentje, wat schattig. Toch is het speelse plaatje op je beeldscherm meer dan alleen een poging om een warm gevoel te krijgen van binnen. Zo is de platenspeler bedoeld om je muziek te kiezen, de bijzettafel voor sneltoetsen en de lamp voor de sfeerverlichting. En de kat? Die zit gewoon lekker op de bank je aan te staren, net echt.
Als de stoel eenmaal elektrisch is versteld en de stand is opgeslagen, valt het pas op hoeveel ruimte er wel niet is in de Box. Ondanks een gering formaat van 4,03 m, is er zowel voor- als achterin zeeën aan beenruimte. Zelfs als je twee reuzen van twee meter achter elkaar zet, zitten die allebei goed. Dit moet dan ten koste gaan van de bagageruimte toch? Nope, ook daar is er met 326 liter een vergelijkbare ruimte met andere B-segmentauto’s. Een echt ruimtewonder dus. Nou, maar eens kijken hoe die op de weg presteert.
Rijgedrag
Oké, dit is toch wel even wennen. Het is november en dus regent het in Nederland, maar ik kan nergens mijn achteruitwisser vinden? Dat klopt, dit is één van de punten waarop de Dongfeng Box heeft bezuinigd. Niet het einde van de wereld, want dankzij de achterruitverwarming blijft het zicht toch vrij. Het accelereren gaat naar de eerste 50 km/u snel genoeg, maar plotselinge acceleratie tussen 70 en 90 km/u duurt wat langer. De Box is zeker niet langzaam, maar voelt ook niet zo rap als andere elektrische auto’s.
Het is erg goed zoeken, maar langzamerhand wordt duidelijk hoe de Dongfeng Box voor een lage prijs verkocht kan worden. Denk echter voor geen moment dat dit een kritiekpunt is, integendeel.
Er is goed gekeken naar wat een bestuurder van nu wil hebben en waar het zonder mee kan.
Een automatische regensensor? Dat werkt toch nooit optimaal, dus dat doen we met standen. Navigatie? Ook nergens voor nodig als je toch gaat werken met Apple CarPlay of Android Auto. De stand van het regeneratief remmen? Dat kan wel in het scherm verwerkt worden.
Stuk voor stuk is er gekeken wat er niet nodig is, en in ruil daarvoor krijg je dingen die je wel wilt hebben. Denk aan stoelverwarming en -verkoeling, stijlloze elektrische ramen rondom, een 360-graden-camera en een geclaimd bereik boven de 300 kilometer.
Oké, eens kijken hoeveel er overblijft van dat bereik bij 5 graden Celsius. Dat is vaak waar een elektrische auto door de mand valt. Hmm, 14,9 kWh per 100 km. Dat vertaalt zich tot 283 kilometer bereik, lang niet slecht op een geclaimd maximaal WLTP-bereik van 310 kilometer. Tijd om eens te gaan laden en onze conclusie te schrijven in de auto.
Conclusie Dongfeng Box
Laadkabel in de auto, check, laptop mee, check, stoel in laadmodus gezet, check! Laadmodus? Ja, de Dongfeng Box heeft nog één laatste partytrick om ook het laden gemakkelijk te maken. Haal de hoofdsteun eraf en schuif de elektrische stoel naar voren en beneden. Zo ontstaat er opeens een loungeruimte waarin jij lekker kunt liggen in de auto en series kunt kijken terwijl je wacht.
Dat is nou precies waar het bij de Dongfeng Box om draait. Slimme oplossingen die het leven makkelijker maken zonder dat het gelijk duurder wordt. Maar hoe zit het dan met het rijgedrag? Tja, het rijdt zoals de meeste elektrische auto’s. Een relatief gevoelloos stuur met één pedaal dat de omgeving sneller voorbij laat gaan en een ander pedaal dat het weer afremt. Niet geweldig, maar ook niet slecht.
De aandrijving is secundair in de meeste elektrische auto’s en dat geldt ook bij de Dongfeng Box. Een opvallend design en veel ruimte, dat zijn dingen waarin een goede elektrische auto zich kan onderscheiden. De Dongfeng Box heeft hier vol op ingezet en met succes. Het is een schoolvoorbeeld van wat een budget-EV kan zijn wanneer de prioriteiten in de juiste volgorde staan.
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.