Review BYD Atto 3: Focus op de nieuwe rijder
Er zijn vandaag de dag veel nieuwe toetreders op de Nederlandse automarkt dat zich puur focust op elektrische voertuigen. Er is één autofabrikant die daar in zeer korte tijd met kop en schouders bovenuit steekt: Build your Dream (BYD). Het kan zijn dat je nog niet bekend bent met dit nieuwe merk, maar dat kan niet lang meer duren.
Het is namelijk sinds kort de grootste EV-bouwer ter wereld, met zes miljoen geproduceerde EV’s is BYD groter dan Volkswagen, Polestar of zelfs Tesla. Wij testen het bestverkochte model van Nederland in 2023, de BYD Atto 3.
Wat is de BYD Atto 3?
Het merk BYD is in 1995 begonnen als producent van batterijen en heeft in 2003 de stap gemaakt naar de productie van auto’s. Dat de BYD Atto 3 daarom een indrukwekkende accupakket techniek heeft, de Blade Battery, mag je dan ook niet verbazen. Dit accupakket van 62 kWh is de veiligste accu op de markt en geeft de Atto 3 een WLTP-bereik van 420 kilometer.
Een nette score in vergelijking met de concurrentie, maar niet iets dat wij concreet konden testen i.v.m de koude omstandigheden van gemiddeld 0°C. Toch bleef het gemiddelde verbruik rond de 19 kWh/100 km, wat een bereik van ruim 300 kilometer betekent in de minst gunstige omstandigheden.
Als Tech helemaal jouw ding is, dan is dit wellicht de perfecte match voor jou. De focus ligt namelijk op het leveren van een hightech ervaring op een scherp budget. Een missie waarin de BYD Atto 3 in slaagt als een moderne auto dat zich richt op de nieuwe generatie bestuurders.
Interieur
Het interieur van de Atto 3 is met geen andere auto te vergelijken. Je gaat het waarderen of niet, maar saai is het zeker niet. Vloeiende lijnen op het dashboard worden gecombineerd met mechanische elementen, zoals een deurhendel dat lijkt op de schakel van een ketting en een stevige versnellingspook dat zo van een luxe yacht lijkt te komen.
Het is een prettige plek om je in te begeven met voldoende beenruimte voor- en achterin en comfortabele stoelen. Toch is de pièce de résistance nog niet onthuld, want dat begint pas wanneer de auto aan staat. Het 15.6 inch multimediascherm is met een knop op het stuur in Landscape of Portrait mode te zetten. Een leuke gimmick, maar ook handig als je bijvoorbeeld meer van de omliggende wegen wilt zien op je navigatiesysteem.
In het thema van Tech is draadloos opladen uiteraard mogelijk en zijn er vier fysieke oplaadpunten voor- en achterin te vinden. Er is een indrukwekkend camerasysteem aanwezig, dat ook op de snelweg in te schakelen is en nog steeds een scherp beeld laat zien. Een opvallende functie is dat je ook een 3D-view van je auto al rijdend kan zien. Handig voor het inparkeren, maar ook afleidend. Je vergeet bijna dat het beeldscherm geen racegame is, maar real life.
Een functie die wij wel geheel kunnen aanbevelen is het kunnen zien van het bereik op het navigatiescherm. Door op het stroomicoon te klikken krijg je een groen veld te zien op het navigatiescherm, dat geeft aan tot hoe ver je kunt rijden. Een uitstekend voorbeeld om Range-Anxiety tegen te gaan.
Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard, net zoals het sfeerlicht dat verwerkt is in de bijzondere vormen van het interieur. In combinatie met een elektrisch schuifdak en een elektrische achterklep krijg je veel moderne luxe voor een scherpe prijs. Als je goed zoekt is het echter wel te zien waar de kosten zijn bespaard.
Het panoramadak kan niet geopend worden boven de 80 km/u, geen regensensoren voor de ruitenwissers en het oplaadpunt van het accupakket zit voorin. Bewuste keuzes die het overgrote deel van de doelgroep niet direct zal opvallen, maar wel de kosten naar beneden brengen.
Rijgedrag
Het grote voordeel van elektrisch rijden is de directe power na het intrappen van het gaspedaal. In combinatie met een stille aandrijving zorgt dit al snel voor een luxe gevoel onderweg. Dit gebruikt de BYD Atto 3 in zijn voordeel om de rijervaring prettig te maken. Een vlotte acceleratie op ieder moment in combinatie met comfortabele stoelen geven een algeheel positieve indruk.
Het is pas wanneer je goed gaat zoeken dat je merkt dat ook hier niet het geld naartoe is gegaan. Slecht is het zeker niet, maar de voorwielen weten niet goed wat ze met de 204 pk aan moeten bij enigszins gladde omstandigheden. Vol het pedaal indrukken zal zowel in Sport als Normal modus zorgen voor wielspin bij het stoplicht. De Atto 3 gaat van 0 naar 100 in een tijd van 7,3 seconden. Dit is netjes, maar niet zo snel als dat het interieur je zou doen geloven.
Op de snelweg word je goed ondersteund dankzij Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Blind Spot Monitoring. Maar dit houdt niet tegen dat de BYD Atto 3 veel heen en weer deinst over een glooiende snelweg. Niet merkbaar richting Arnhem, wel merkbaar richting Rotterdam.
Het onderweg gebruiken van het multimediascherm is redelijk intuïtief na verloop van tijd. Er zitten diverse sneltoetsen op het scherm om te switchen van app, dit verloopt snel en voelt als je telefoon. Echter zal een draaiknop zoals bij BMW of Mazda, in dit soort situaties altijd prettiger en veiliger zijn. Vooral het aanzetten van de stoelverwarming is met drie tikken op het scherm niet altijd handig.
Conclusie
Door bewust te kiezen voor een andere aanpak, weet de BYD Atto 3 overtuigend een positie te vinden in de markt. Het infotainmentsysteem is indrukwekkend en is vergelijkbaar met de Tesla Model 3 qua formaat en snelheid. Voldoende beenruimte en een bagageruimte van 440 liter zijn eveneens mooie getallen. Hoofdruimte is echter voor mensen van 1.90m+ achterin beperkt.
Het rijgedrag is minder overtuigend maar voor de doelgroep ook minder belangrijk. Als wij het zouden moeten omschrijven dan is het “zoals een EV-crossover”, wat het niet geheel toevallig ook is. Het is Hightech on a budget, modern van binnen en degelijk van buiten.