Review Fiat 600: La grande dolce vita
Danny Vleugel
4 min lezen
Wat krijg je als een Fiat 500 praktischer maakt? Dat is de vraag die Fiat’s designteam moest oplossen. Ze dachten het gekraakt te hebben met de 500E. No, riep de baas, ik wil meer deuren! Het team ging terug en kwam met de Fiat 500E 3+1. NO! Riep de baas nogmaals, nog meer deuren! Hun derde poging was de Fiat 600. Perfetto! Riep hij, eindelijk was de praktische 500 geboren.
Oke, zo zal het niet helemaal gegaan zijn. Maar het resultaat had zomaar een gevolg kunnen zijn van dit fictieve gesprek. De Fiat 600 (zonder E) leunt hevig op de styling van de Fiat 500E (met E). Het platform wordt gedeeld met de Jeep Avenger, de European Car of the Year 2023. Een veelbelovende combinatie van stijl en techniek dus.
Wat is de Fiat 600?
De Fiat 600 is een B-segment Cross-over van 4.17m lang en kan uitgevoerd worden met benzinemotor of elektromotor. Wij testen de elektrische Fiat 600 met als gevolg dat dit technisch gezien een Fiat 600E (met E) is. Om nog meer verwarring te veroorzaken, staat er aan de buitenkant tot 12 maal toe het 600 logo en slechts 1 keer het woord Fiat. Toch is dit een bewuste zet en een duidelijke indicatie hoe Fiat de nieuwe 600 in de markt wil zetten. Het is een lifestyle cross-over net zoals de 500E een lifestyle stadsauto is.
De eerste indruk is positief, van buitenaf is het een aantrekkelijke auto om naar te kijken. Dankzij de bijzondere koplampen en ronde vormen, is de Fiat 600 een beetje zoals een boze kitten. Het kijkt agressief, maar toch denk je “Aww, wat schattig”. Als spirituele opvolger van de 500X is het een stap in de goede richting. Het ontwerp is meer in balans en de diverse details zoals de Italiaanse vlag in de bumper passen er goed bij.
Interieur
Wanneer je de deur opendoet is het duidelijk dat de Fiat 500+100 gedachte door wordt gezet. Dezelfde knoppen en vormen als bij de 500 zijn hier wederom in overgenomen. Dat is positief, want het dashboard is overzichtelijk en zit ergonomisch goed in elkaar. Er zijn knoppen voor de Climate control en vanaf het stuur kan je gemakkelijk bij het 10,25 inch multimediascherm.
Onder het multimediascherm zijn er twee fysieke knoppen die als sneltoets fungeren. Voor iedere functie is er wel een simpele knop of sneltoets te vinden, bellisimo! Het vinden van een goede rijpositie is wat lastiger. Dit komt omdat de armsteun van de middenconsole niet ver genoeg naar voren kan. Het resultaat is dat je rechterarm net niet kan rusten terwijl je rijdt.
De mooie stoelen zijn voorzien van een gaaf patroon met de letters FIAT. De zitting is comfortabel maar iets aan de smalle kant voor langere mensen. Je linkerbeen kan hiermee op de wang van de stoel eindigen. Het ruimtegebrek zet zich door naar de achterste rij, want beenruimte is beperkt. Niet gek voor een auto van 4.17m, maar wel iets om rekening mee te houden. Een iets grotere Jeep Renegade van 4,23m weet dit bijvoorbeeld beter te verdelen.
Rijgedrag
Fiat weet met trots te melden dat het bereik 600 kilometer is. Marketingtechnisch een mooi getal, maar dit geldt wel alleen voor in de stad. Het werkelijke WLTP-bereik is met 409 kilometer alsnog een goede score. Er kan gekozen worden tussen Eco, Normal en Sportstand, waarin iedere rijmodus zorgt voor een ander bereik en pedaalgevoel. De meeste mensen houden de auto in Normal en dat is ook de rijmodus die wij hebben aangehouden tijdens de test.
Het verbruik is in deze periode gemiddeld 14.0 kWh/100 kilometer. Bij een accucapaciteit van 54 kWh betekent dat een bereik van 386 kilometer. Er moet vermeld worden dat dit bij 20 graden celsius is gedaan, de optimale temperatuur voor een EV. Desondanks is het een goede score, wat in de winter nog steeds voor een bereik van ruim 275 kilometer moet zorgen.
0-100 km/u is in 9 seconden bereikt. Dat klinkt misschien wat aan de langzame kant voor een EV, maar in werkelijkheid is het precies goed. Stoplichtsprintjes zijn nog steeds te winnen, of het nou regent of niet. Want zelfs bij gladde condities spinnen de wielen niet door tijdens hevige acceleratie.
Een klein minpuntje is de besturing van de versnellingen. Er is gekozen om vooruit en achteruit te selecteren doormiddel van een knop. In theorie geen gekke gedachte, maar in het echt werkt het net even anders. Je hebt namelijk geen direct gevoel dat de auto ook in achterruit staat. De achterruitrijcamera is de enige indicatie en juist die reageert net te langzaam. Dus als je drie keer moet steken bij het straatje keren of tijdens het parkeren, dan vergt dat iets meer geduld.
Conclusie Fiat 600
Als elektrische auto is de Fiat 600E (met E) een goede keuze voor het gezin dat elektrisch wil rijden. Het bereik is op het juiste niveau en ergonomisch is het overzichtelijk en goed. Zolang de kinderen achterin onder de 1.80m weten te blijven, komt het ruimtegebrek ook niet te pas. Daarnaast heeft de Fiat 600 een zekere charme dat andere auto’s maar moeilijk weten te uit te stralen.
Tuurlijk zijn er imperfecties zoals de versnellingen of de positie van de armsteun. Echter, is het een auto waar je vrolijk van wordt als je ernaar kijkt en als je er mee rijdt. Deze elektrische vreugde op vier wielen weet daarmee een bepaalde snaar te raken. Als je goed luistert hoor je ook precies welke, het klinkt als een…
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.