Review Zeekr 001: Een luxeprobleem
Danny Vleugel
4 min lezen
In een wereld vol met nieuwe automerken is het lastig om op te vallen. Ga je voor een lage prijs of kies je juist voor een luxeproduct? De mogelijkheid van de elektrische auto is voor velen het startschot geweest om hun visie van een nieuwe auto vorm te geven. Zo ook voor Zeekr, een nieuw automerk dat zich specialiseert in luxe EV-voertuigen.
De Zeekr 001 is alleen al op basis van zijn 4,96 formaat, een luxe voertuig te noemen, maar zet dat zich ook verder door in de auto? Wij gaan de test aan met de Zeekr 001 Performance in Phantom Black.
Wat is de Zeekr 001?
Laten we beginnen met het merk Zeekr. Als onderdeel van Geely valt het merk onder dezelfde paraplu als Volvo, Smart, Lynk & Co en Lotus. Een uitgebreid palet aan luxemerken, waarbij Zeekr zich meer richt op de klanten van Tesla. Het model was van origine een conceptcar van Lynk & Co, maar is vervolgens als Zeekr productieauto op de markt gekomen.
De dramatische lijnen en het flinke formaat zijn, in tegenstelling tot de naam, wel behouden gebleven op het productiemodel. Het is een auto ter formaat van de Tesla Model S en dat merk je; het parkeervak is opvallend snel gevuld dankzij bijna vijf meter aan auto. Wij rijden in de Performance-variant, die dankzij vierwielaandrijving en 540 pk zijn naam in acceleratie waarmaakt. De 100 km/u is vanaf stilstand bereikt in slechts 3,8 seconden.
Ondanks de Shooting brake-styling, staat de Zeekr 001 wel iets hoger van de grond. Daarmee gaat het meer richting een SUV dan bijvoorbeeld de traditionelere Model S. Eén ding wat wel met zekerheid gezegd kan worden: de 001 is gemaakt om kilometers mee te verslinden.
Interieur
Deze kilometers zullen in comfort genoten worden dankzij het luxe interieur. Twee schermen vullen het zwarte dashboard dat, net zoals de rest van het interieur, wordt opgeleukt door roségouden accenten. Fysieke knoppen zijn er niet; in plaats daarvan heb je twee touchpads op het stuur zitten. Deze bedienen de Adaptive cruise control, temperatuur en het volume van de muziek. Even wennen, want de veranderingen zie je niet op één van de twee schermen, maar op het head-up display.
In de middenconsole zijn enkele haptic-touch knoppen toegevoegd voor de Climate control, de achterklep en het dashboardkastje. Alles voelt luxe en degelijk aan, en vooral de stoelen zijn uitzonderlijk comfortabel. Als Zeekr ooit besluit om slaapkussens te maken van de hoofdsteunen, dan hebben ze de markt in no-time veroverd.
Comfortabel reizen doe je ook op de achterbank, want dankzij een wielbasis van 3 meter is er meer dan voldoende ruimte binnenin. Er is op de tweede rij meer beenruimte te vinden dan in een eersteklas vliegreis! Zowel been- als hoofdruimte is prima in orde en ook over de bagageruimte hoef je geen zorgen te maken. Die is met 539 liter achter de tweede zitrij of 2144 liter volledig plat, ook meer dan voldoende.
Rijgedrag
Ondanks de indrukwekkende cijfers en het Performance label, nodigt de Zeekr 001 niet uit tot sportief rijden. De auto is veel meer in zijn element als comfortabele cruiser. Een luxe GT in plaats van een loeisnelle GT3, en dat is precies wat het moet zijn: een comfortabele en snelle manier om met het hele gezin in comfort op vakantie te gaan. Dankzij de luchtvering worden oneffenheden goed gladgestreken en op de snelweg is het een genot om in te rijden.
Het is even zoeken hoe je alles bedient, maar als je dat eenmaal hebt gevonden, is er goed mee te leven. De touchpads links en rechts op het stuur vergen gewenning, maar zijn na een paar keer proberen intuïtief in gebruik. De overige functies zijn te vinden in het 15,4-inch scherm, waar enkele snelkoppelingen mogelijk zijn voor extra gemak.
Onze tip is om dit eerst allemaal stilstaand te bekijken, want de mogelijkheden van de tientallen losse menu’s op het scherm en verborgen menu’s boven- en onderin is overweldigend. Een luxeprobleem in iedere betekenis van het woord.
Wij hebben de auto getest bij temperaturen tussen de 0 en 10 graden, niet ideaal voor een elektrische auto. Het geclaimde WLTP-bereik van 594 kilometer is dan ook niet bereikt. De totaalscore van 23,6 kWh/100 kilometer is alsnog relatief hoog. Want als wij dat doorberekenen, komt het bereik uit op ongeveer 400 kilometer.
Conclusie Zeekr 001
In het begin van de rijtest verwezen wij naar de lastige situatie waarin nieuwe automerken zich bevinden. Hoe val ik op in de menigte? De Zeekr 001 is een indrukwekkende auto in formaat, rijcomfort en prestaties. Een zakelijke limousine in een nieuw jasje met een aantrekkelijk design. Of het echter genoeg opvalt in de huidige automarkt? Waarschijnlijk niet. De kleine niche waarin de 001 zit is te vol met nieuwe merken om echt op te kunnen vallen. Daarom is het tweede voertuig, de Zeekr X ook in het veel groter segment geplaatst van elektrische SUV’s.
Dit gaat niet ten koste van wat de Zeekr 001 nou eigenlijk is, een auto die een klasse hoger rijdt dan de prijs doet vermoeden. Het performance-label is leuk bedacht, maar dat is niet waar het bij deze auto om draait. Een snelle luxe zakensedan, zoals ze vroeger vooral uit Duitsland kwamen, is waar de Zeekr 001 aan doet denken. Een limousine-ervaring in elektrisch aangedreven Shooting brake-vorm.
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.