Review Nissan Qashqai: trekt de stekker eruit
Danny Vleugel
4 min lezen
Elektrisch rijden zonder op te laden. Het klinkt als een magische oplossing zoals de perpetuum mobile, het eeuwige leven of YouTube zonder advertenties. Toch lijkt Nissan met e-POWER een interessante oplossing te hebben gevonden. Combineer dat met het meest populaire model in de line-up en je hebt de Nissan Qashqai e-POWER.
Nissan heeft met de eerste Qashqai, de Crossover-SUV geïntroduceerd zoals we het nu kennen. Het merk was tevens een pionier in het introduceren van de elektrische auto, dankzij de LEAF. Weet het nu met de Nissan Qashqai e-POWER wederom een innovatie aan de massa te brengen?
Wat is de Nissan Qashqai?
Om de Nissan Qashqai een belangrijk model voor Nissan te noemen, is een understatement. Sinds de introductie in maart 2007, is het de bestverkochte Nissan van Nederland. Niet in totaal, nee ieder jaar weer sinds 2007, zestien jaar op rij. In sommige jaren, is het zelfs goed geweest voor meer dan de helft van de registraties.
Nederland houdt dus van de Qashqai en lijkt ook gecharmeerd te zijn door elektrisch rijden. Wij zijn immers het land met de meeste laadpalen per m² van ieder land ter wereld. Toch durft niet iedereen de stap te maken naar elektrisch rijden en dat is waar e-POWER te pas komt. De elektromotor wordt namelijk aangedreven door een benzinemotor die elektriciteit opwekt. Het voordeel hiervan is dat je de souplesse van een elektrische aandrijving hebt, zonder dat je hoeft op te laden.
De testauto die wij mee hebben is een gefacelifte versie van de derde generatie Nissan Qashqai. De grille is flink breder geworden en toont goed de nieuwe designtaal van Nissan. Het vergroten van de grille gaat gepaard met de introductie van adaptieve grootlichtassistentie. Dit moet ervoor zorgen dat er een betere lichtverdeling is bij slechte weersomstandigheden zoals mist of regen.
De grootste veranderingen hebben echter plaats gevonden in het interieur.
Interieur
Zittend achter het stuur besef je, dat het een overzichtelijke plek is om te zitten. Bij Nissan is er ook gekozen om de hoeveelheid knoppen te verminderen, maar de belangrijkste zijn er gelukkig nog. Climate Control, het volume van de speakers en de rijstanden zijn allemaal met een knop in de middenconsole te bedienen. Dat bespaart weer gezoek in het multimediasysteem
Niet dat dit in de Qashqai echt nog nodig is, want het geïntegreerde Google-systeem werkt perfect op stemcommando’s. Dit is veruit het belangrijkste verschil dat je in het dagelijks gebruik van de auto zal tegenkomen. Het bedienen van de temperatuur, het kiezen van je muziek en het navigeren naar je bestemming is binnen no-time ingesteld. Daarnaast is er dankzij Google Maps, ook gewoon een zeer goed navigatiesysteem aanwezig dat real-time vertragingen laat zien.
De stoelen zijn comfortabel, maar door het glazen panoramadak is hoofdruimte achterin wel beperkt. Voor volwassenen boven de 1.90m is het krap, maar voor iedereen onder dit formaat is het prima te doen. De instap is tevens gemakkelijk, want de achterdeuren gaan tot bijna 90 graden open.
Een paar centimeter verder naar achteren bevindt zich een kofferbak met een zeer diepe dubbele bodem. Hier kun je met gemak vele spullen in kwijt raken die je “echt had ingepakt” voor de zomervakantie. De achterklep is gewoon nog met de hand te bedienen, dus dat ene kussen en extra paar schoenen past er ook wel nog bij.
Rijgedrag
Als je ooit eerder in een elektrische auto hebt gereden, dan zal de rijervaring je bekend voorkomen. Er is nauwelijks sprake van motorgeluid, tenzij je echt het gaspedaal diep in het tapijt drukt. Zoals de meeste hybride motoren is regeneratief remmen ook hier aanwezig. Echter, is het systeem vele malen sterker dan bij een conventionele hybride motor.
De wielen worden immers aangedreven door de elektromotor en daarom kan er met de e-Pedal veel meer worden afgeremd. Het systeem is vergelijkbaar met een elektrische auto, waarvan de regeneratie op het sterkste niveau staat. Een leuk detail, de Qashqai in je instrumentencluster laat de remlichten zien wanneer de auto dat ook doet.
Het directe koppel van een elektromotor is niet helemaal hetzelfde als bij een volwaardige EV. Daarvoor is de benzinemotor een te groot onderdeel. Toch kan de Qashqai goed versnellen en is het vooral zonder merkbare vertraging naarmate de snelheid vordert. Daarmee is de aandrijving net wat soepeler dan bij een hybride-automaat. Een nadeel is wel dat er slechts 750 kilogram aan trekgewicht aanwezig is vanwege de elektromotorisering.
Nissan claimt een bereik van tot wel 1.000 kilometer op één tank. Vaak, is dit in ideale omstandigheden afgelegd, maar wij kwamen aardig in de buurt tijdens het testen. 900 kilometer is zeker een mogelijkheid bij veel snelweg gebruik. In de stad voelt de Qashqai, zeker op lage snelheden, stug over kleine oneffenheden. De stoelen vangen het nodige op, maar korte snelheidsdrempels voel en hoor je.
Conclusie Nissan Qashqai
Nissan heeft een mooie techniek op de markt gebracht met e-POWER. Door dit te implementeren in de Nissan Qashqai, zullen veel meer mensen hiervan kunnen genieten. Nee het is niet de alles in één magische oplossing die de EV met uitsterven bedreigd. Maar het is meer dan slechts een interessante gimmick om een auto aan te drijven.
De souplesse van de aandrijving samen met de regeneratie van het e-Pedal geven voor 80% het gevoel dat je elektrisch rijdt. Daarnaast is het geclaimde bereik van 1.000 kilometer, meer dan iedere andere EV weet te halen. Het is en blijft een auto met uitstoot, maar op het gebied van de aandrijving is het absoluut een innovatie.
Daarnaast is en blijft de Nissan Qashqai, de bestverkochte Nissan van Nederland met een reden. De auto is praktisch, aantrekkelijk gelijnd en in het favoriete segment van dit moment. Daarmee is het met e-Power en het Google-systeem alleen maar verbeterd.
Direct op de hoogte.
Altijd.
Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.