Vanaf 17 oktober is het zover, de eerste autobeurs ter wereld gaat weer van start. Op de Autosalon van Parijs is er sinds 1898 van alles te zien geweest met betrekking tot de toen nog relatief nieuwe uitvinding. Zo zijn er dan ook vele bekende modellen voorbij gekomen die hun debuut hier hebben gemaakt. Vandaag gaan we het hebben over een van deze modellen, de Dacia Logan MCV.
Praktisch in Parijs
Het verhaal begint aan het einde van 1999, toen Renault het merk Dacia volledig overnam. De doelstelling was simpel, creëer een merk dat basic en betrouwbaar is op een budget. Het eerste model dat hieruit kwam is de Dacia Logan die in 2004 zijn debuut maakt. Al snel was het duidelijk dat het concept aansloeg en dat er een wens ontstaat voor een praktischere variant. Slechts twee jaar later kwam er al een antwoord op deze vraag, de Dacia Logan MCV. Op de autosalon van Parijs toont Dacia in 2006 een verlengde station-variant van de Logan waar maar liefst 7 mensen in passen.
In Nederland sloeg de praktische en goedkope Logan MCV in als een bom. Voor minder dan €10.000,- kon je nu een personenauto krijgen met een laadruimte van maar liefst 2350 liter! Mocht het budget iets hoger liggen dan ontstaat er nog meer praktisch gemak, dankzij een derde zitrij. Ondanks flink wat extra metaal wist het gewicht nog relatief laag te blijven met 1140 kg. Op motorisch vlak is er een keuze tussen de bekende 1.4 en 1.6 benzinemotoren en een 1.5 diesel. Geen van alle zorgt voor sportieve aspiraties, maar het gunstige verbruik zorgt voor wel voor lage rijkosten. Het praktische no-nonsense Dacia was nu echt begonnen.
Toekomstbeeld
De Logan MCV was het startschot voor Dacia om verder te groeien als praktisch budgetmerk. De Logan MCV werd al snel gevolgd door de Sandero in 2008 en de Duster in 2010. Anno 2022 is er een waardige opvolger gevonden in de Dacia Jogger. De prijs mag dan iets gestegen zijn, maar nog steeds heeft Dacia veruit de goedkoopste zevenzitter op de markt. Door goed vast te houden aan de kernwaardes en de bekende Renault techniek, heeft Dacia nu meer dan ooit een aanwezigheid in Nederland.