All season vs. winterbanden

Blog

BlogAll season vs. winterbanden

In ons landje kennen we nou niet bepaald Siberische winters. Een witte kerst en een verdwaalde sneeuwvlok hier en daar kan voorkomen, maar is dat reden genoeg om enkele maanden lang op winterbanden te rijden? Zo niet, wat is dan het alternatief?

Hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van een winterband. Het profiel van een winterband is namelijk minder effectief op droog wegdek bij hogere temperaturen. Bijvoorbeeld bij een temperatuur van 15 graden met een snelheid van 50 km/u heeft een winterband 14 à 15 meter nodig om tot stilstand te komen terwijl dit bij een zomerband slechts 12 meter is. Logisch, denk je nu. Maar tel even de dagen bij elkaar op wanneer het vorig jaar gesneeuwd heeft (2017 was met een gemiddelde temperatuur van 10,9 °C het vierde zeer warme jaar op rij). Precies daarom zou je kunnen overwegen om de winterbanden in het schap te laten staan.

4-seizoenenband
Een winterband heeft een andere rubber samenstelling, wat bij lage temperaturen soepel en flexibel blijft. Daarnaast is een winterband voorzien van lamellen die zorgen door middel van een ‘zaagtand-effect’ voor extra grip op sneeuw en ijs. Een all-season band is een combinatie van zomer- en winterbanden in één. Nadeel is dat deze in de zomer harder slijten, maar wel extra grip op nat wegdek hebben. Bij winterse temperaturen verliest de all-season band geen grip, in tegenstelling tot een zomerband.

Of een all-season band een ware vervanger van de winterband is, valt te betwijfelen. All-season banden zijn een combinatie van zomer -en winterbanden en kunnen hierdoor net niet tippen aan de essentiële eigenschappen van de winter- of de zomerband. Laten we het zo stellen: met all-season banden kom je niet heel ver die besneeuwde berg op. Voor de wintersport zijn winterbanden dus echt een must. In een vlak land als Nederland is de 4-seizoenenband wel inzetbaar, aangezien je minder grip nodig zult hebben.

M+S banden
Sommige banden zijn voorzien van het symbool M+S (modder en sneeuw). Maar alléén M+S op banden zegt niets over de rijeigenschappen onder winterse omstandigheden. Als de all-seasonbanden voorzien zijn van het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvlok symbool) is dat een indicatie voor winterse eigenschappen van de band. Hiermee mag je wel landen in waar de regelgeving is aangescherpt, zoals bijvoorbeeld Duitsland.

Hopelijk helpen we je zo een beetje op weg als het gaat om de bandenkeuze. Of je nou in Nederland blijft of gaat skiën over de grens, er is een geschikte band voor iedereen.

 

3871x bekeken Yvette Houtgraaf

Reacties zijn gesloten.

Online een afspraak maken voor APK, service of onderhoud in onze werkplaats? Kies snel en eenvoudig het gewenste tijdstip een maak de afspraak online! Wij helpen u graag verder.

Afspraak plannen
Detail afbeelding

Meer blogs

Renault Autoweek: De revolutie van Renault

Renault Autoweek: De revolutie van Renault

Lees verder
90x bekeken Team Bochane
Dacia Bigster, een grote stap vooruit

Dacia Bigster, een grote stap vooruit

Lees verder
208x bekeken Team Bochane