Renault presenteert de vierde generatie van de Renault Master ‘Aerovan’. De grootste bedrijfswagen in de Renault Line-Up is efficiënter dan ooit, dankzij een gestroomlijnd ontwerp en Vehicle To Load. Daarmee bouwt de nieuwe Renault Master voort op de 3 miljoen gebouwde exemplaren die uit de Franse fabriek Batilly zijn gekomen.
De ideale bedrijfswagen, voor nu en later
Het eerste dat opvalt aan de nieuwste generatie Master, is het strakke nieuwe familiegezicht. Geheel in lijn met de andere modellen van Renault, is het nieuwe logo, de gladde grill en scherpe verlichting. Een frisse wind in de bedrijfswagensector met ook nog eens een 20% verlaagde luchtweerstandcoëfficiënt.
Dat betekent, meer kilometers op minder brandstof. Welke brandstof dat precies is? Die keuze is aan jou. Want de Renault Master is verkrijgbaar met vier Blue dCi-dieselmotoren van 130, 150 en 170 pk. Dankzij de nieuwe aerodynamische vorm, verbruiken de motoren gemiddeld 1,5 liter per 100 kilometer minder. Voor de elektrische Master is er zelfs een verbruikswinst van 20% tegenover de vorige generatie.
Zoek jij een bedrijfswagen voor bezorging of klussen in de stad? Dan is de 40 kWh uitvoering met een WLTP bereik van 180 kilometer een uitstekende keuze. Niet alleen ben je volledig voorbereid op de aankomende zero-emmissiezones, ook ben je in no-time weer onderweg dankzij een 22 kW-boordlader. Dit betekent binnen 2 uur een volledige lading bij een openbaar oplaadpunt, gemiddeld twee keer zo snel als de concurrentie.
Zoek je meer bereik in je bedrijfswagen? Dan is er de 87 kWh uitvoering met een WLTP bereik van 410 kilometer. Het laadvermogen van 1.626 kilogram en trekgewicht van 2500 kilogram zijn records in de EV-klasse. En bij een DC-snellaadpunt is er binnen 30 minuten weer 229 kilometer bij.
In de zeer nabije toekomst is ook waterstof een keuze bij de nieuwe Renault Master.
Het juiste gereedschap
De juiste klus, begint met het juiste gereedschap. Daarom biedt My Renault-app de mogelijkheid om via je telefoon te zien waar de bus geparkeerd staat. Voor de elektrische Master is er te zien hoeveel actieradius je nog hebt, waar in de buurt een oplaadpunt is en kan de Master zelfs voorverwarmd worden via de app.
Dat niet alleen, eenmaal op de klus aangekomen verander je de bus naar een extra grote transformator op wielen! Dankzij Vehicle-to-Load (V2L) kan jij je elektrische powertools en andere apparatuur gebruiken, waar je ook bent. Plug het apparaat in één van de stopcontacten in de cabine of laadruimte en ga aan de slag. Tevens is het dankzij Vehicle-to-Grid (V2G) ook mogelijk om elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Ideaal voor als de stroom is uitgevallen.
Kies uit één van de twintig carrosserievarianten met een laadvolume tot wel 22m³. Denk aan een kantelbak, verlengde laadbak en uitgevoerd als L2, L3 en L4.
De levering van de nieuwe Renault Master start bij Bochane in het voorjaar van 2024.