Renault: al 125 jaar vernieuwend
De dag is 25 februari 1899, misschien wel een van de belangrijkste dagen in de geschiedenis van de auto-industrie. Dit is namelijk de dag dat de broers Louis, Marcel en Fernand Renault van hun naam een merk maken. De eerste Renault, genaamd de Renault Voiturette – vrij vertaald de Renault kleine auto – is in 1898 al verkocht en dat smaakte naar meer. In de aankomende 125 jaar zal het merk een revolutie teweegbrengen in de auto-industrie.
Een merk dat durft
Om de hele geschiedenis van Renault te vertellen in één artikel is nagenoeg onmogelijk. Het diamanten merk is vanaf het begin af aan een innovatieve speler in de automotive-industrie. Zo was het een van de eerste automerken dat gebruik maakte van een lopende band. Daarmee wist het de prijs van Renault voertuigen te verlagen en de automobiel voor meer mensen toegankelijk te maken.
Motorsport is ook een aspect dat al meer dan 100 jaar gretig wordt gebruikt door Renault om hun producten te verbeteren. Zo wist het merk in 1956 een topsnelheid van 308,85 km/u te bereiken met een gasturbine-aandrijving. Een compleet nieuwe soort aandrijving die in de Tweede Wereldoorlog is gepionierd in gevechtsvliegtuigen. Renault herkende de potentie van de gasturbinemotor en was een van de eerste merken die het wist toe te passen in een auto. Twintig jaar later wist het mogelijkerwijs een nog grotere innovatie te introduceren dankzij motorsport.
De allereerste turbo-aangedreven Formule 1-auto is afkomstig van Renault. De Renault RS01 pionierde de 1,5 liter V6 turbomotor in de motorsport. Ondanks gemixte resultaten in de eerste jaren, wist het de techniek dusdanig te ontwikkelen dat het in de jaren 80 een vereiste was om competitief te zijn in de Formule 1.
De absolute topperiode is echter tussen 1992 en 2013, toen wist het maar liefst 12 keer het Formule 1-kampioenschap te winnen als motorleverancier. Renault en motorsport gaan hand in hand en het heeft nagenoeg alle raceklassen gewonnen waarin het heeft meegedaan. Denk hierbij aan de 1978 Le Mans-overwinning, de 1982 Paris-Dakar-overwinning in een Renault 20, diverse overwinningen in de Groep B-klasse met de Renault 5 Turbo en het BTCC-kampioenschap in 1997.
Iconische modellen
Na de Tweede Wereldoorlog wist de Renault 4CV ervoor te zorgen dat de Fransen een betaalbare gezinsauto konden kopen in eigen land. Het merk introduceerde als eerste een auto dat de bagageruimte gemakkelijk bereikbaar maakte. De hatchback was hiermee geboren. Enkele jaren later werd het ontwerp verfijnd met de Renault 4. Naast het hatchback ontwerp kon nu ook de achterbank neergeklapt worden voor extra bagageruimte. De Renault 4 was zo populair dat het van 1961 tot 1992 in productie bleef.
In de tussentijd gebruikt Renault de kennis uit de motorsport om sportieve modellen voor het publiek uit te brengen. Modellen als de Renault 5 Turbo en de Alpine A110 wonnen niet alleen rally’s, maar ook de harten van autoliefhebbers op de openbare weg.
Renault’s zoektocht naar ruimte zorgde in 1984 voor de volgende revolutie in de Automotive-sector. De Renault Espace is de allereerste MPV, een stijl die in de jaren daarna niet meer weg te denken was. Gezinnen kregen nog meer ruimte zonder daarvoor comfort te hoeven in te leveren. Het ontwerp dat bekend staat als het “cab-forward design”, zorgde voor extra veel ruimte in de cabine. Deze truc wist Renault in de jaren daarna nogmaals uit te voeren in verschillende formaten. Denk hierbij aan de kleine Renault Twingo uit 1992, wiens achterbank verschoven kon worden voor nog meer been- of bagageruimte. Of de Renault Scenic, de allereerste midi-MPV en tevens European Car of The Year-winnaar.
In deze periode van innovatie is ook het bestverkochte Renault-model allertijden geïntroduceerd. Na de successen van de Renault 5 in de jaren 70 en 80, was het tijd voor een nieuwe richting. Een ontwerp dat de nieuwe richting van Renault wist te vertegenwoordigen.
De in 1990 geïntroduceerde Renault Clio is niet alleen het bestverkochte model van Renault, maar van alle Franse merken! Meer dan 16 miljoen exemplaren zijn er sinds 1990 verkocht en het blijft tot op de dag van vandaag een van de bestverkochte modellen in Nederland. Het model is zelfs zo populair, dat het de allereerste auto is die tot tweemaal toe de European Car of the Year-award wist te winnen, in 1991 en 2006.
Voortzetten op het verleden
Daarmee komen wij in 2024, waarin Renault wederom de ECOTY-prijs wist te winnen met de Renault Scenic E-Tech. De Renault Clio later in het jaar voor het eerst in bijna 30 jaar vergezeld wordt door een elektrische Renault 5. En niet veel later zullen ook de nieuwe Renault 4 en Twingo EV-modellen een plekje krijgen naast de bestverkochte auto van Renault.
De innovatieve gedachte van de iconische modellen van Renault, zijn anno 2024 nog steeds toepasbaar. Dat het meer is dan alleen nostalgie wordt wel bewezen door de uitermate succesvol ontvangen conceptmodellen van de 4, 5 en Twingo. Renault biedt met deze modellen de mogelijkheid voor meer gezinnen om in een nieuwe elektrische Renault te kunnen rijden. Mobiliteit voor de massa, een kernwaarde die al 125 jaar geldt.