Subsidie voor een gebruikte elektrische auto
De elektrische auto wordt steeds vaker verkocht in Nederland. In 2022 was 23,5% van alle geregistreerde auto’s elektrisch aangedreven. Dat betekent dat er dus ook een steeds grotere markt komt voor gebruikte elektrische auto’s ontstaat. Om het aanschaffen van occasion EV’s te stimuleren is het mogelijk om hier een subsidie voor aan te vragen.
Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren | SEPP
De SEPP is niet alleen bedoeld voor nieuwe elektrische auto’s, ook gebruikte auto’s komen in aanmerking. Het bedrag dat vanuit de overheid wordt gesubsidieerd voor een occasion EV is €2.000,-. Hiervoor gelden wel een paar spelregels om in aanmerking te komen.
- De auto moet 100% elektrisch zijn
- Heeft een minimale WLTP actieradius van 120 kilometer
- Mag niet meer dan €45.000,- nieuw hebben gekost
- Het voertuig staat minimaal 3 jaar op jouw naam
Wanneer je de aanvraag hebt gedaan via de website van de rijksoverheid, wordt er binnen 13 weken een besluit genomen of je in aanmerking komt. Als alles correct is ingevuld krijg je binnen twee weken de subsidie binnen.
De overstap naar elektrisch
Als je voor het eerst een subsidie aanvraag doet voor een elektrische auto, dan is de kans er dat dit je eerste elektrische auto wordt. Dan is het natuurlijk extra spannend om over te stappen, want hoe zit het nou met het bereik, zijn er wel genoeg oplaadpunten in de buurt, en mag ik eigenlijk nog wel een wasstraat in!? Gelukkig zijn de meeste zorgen nergens voor nodig, want een elektrische auto is helemaal niet zo anders als dat je zou denken.
Neem de Dacia Spring bijvoorbeeld, een compacte gezinsauto die heel efficiënt omgaat met zijn accupakket. Omdat het gewicht van de Spring vrij laag ligt, is het verbruik van 152 Wh/km vergelijkbaar met de meest efficiënte, maar veel duurdere Tesla modellen. Het bereik van 230 kilometer WLTP klinkt wellicht wat laag als je een benzineauto gewend bent, maar de gemiddelde Nederlander rijdt ongeveer 45 kilometer op een dag naar werk en terug. Dat betekent dat je theoretisch gezien 4 dagen heen en weer kan rijden. Toch is het vaak normaal om iedere dag of om de twee dagen de auto op te laden.
Daarom kiezen sommige mensen voor het installeren van een oplader bij hun huis. Hier is het aantal kW dat er geladen kan worden beperkt door het aantal fasen in de stoppenkast. In het geval van de Dacia Spring, is het accupakket binnen 4.5 uur weer opgeladen. Bij een DC-snellaadpunt is het accupakket van 10-80 % opgeladen in slechts 38 minuten. Zo ben je voor je het weet weer onderweg in een stille en comfortabele auto.