Op maandag 17 oktober opent de Autosalon van Parijs weer haar deuren. Sinds 1898 is het evenement al een vaste prik voor autoliefhebbers en daarmee is het de oudste autobeurs ter wereld. Zoals je wellicht kan voorstellen, zijn er daarom ook vele bijzondere en iconische modellen hier geïntroduceerd. Vandaag kijken we naar wellicht de meest iconische Renault uit de jaren 90, de Renault Twingo.
Simpel en chique
Renault zat in een lastige tijd eind jaren 80 en voelde dat het tijd was voor een verandering. Een belangrijke stap hierin was het aannemen van ontwerper Patrick le Quément. De kersverse nieuwe baas van het Renault ontwerpcentrum ging gelijk aan de gang om Renault klaar te maken voor de jaren 90. De belangrijkste punten die hij opstelde waren gebaseerd op kosten en op ontwerp. Een ontwerp mag dan nog zo mooi zijn, als de kosten te hoog worden dan wordt er geen winst gemaakt. Het begon allemaal met de Renault Twingo, een naam die de woorden Twist, Swing en Tango combineerde als karaktereigenschappen van het model.
De Renault Twingo zou gebruik maken van het Monospace principe dat ook in de ruime Renault Espace is gebruikt. Door de wielen op de hoeken te plaatsen en de wielbasis voorop breder te maken dan de Renault Clio, ontstond er een hoop ruimte binnenin. De middenconsole kreeg alle belangrijke instrumenten zoals bijvoorbeeld een digitale snelheidsmeter. Voor extra veel beenruimte of bagageruimte, is de achterbank te verschuiven voor de gewenste situatie.
Met de tijd mee
Toen het model in 1992 zijn debuut maakte op de Autosalon van Parijs, was de Twingo gelijk een hit. Een radicale en vooruitstrevend concept, en toch wist het team van Patrick de kosten te drukken. De oplossing lag in het gebruik maken van slechts één uitrustingsniveau met één interieurkleur, één motorblok en vier exterieur kleuren. Het nieuwe model zou echter alles behalve saai zijn. Binnenin waren de knoppen een vrolijke kleur gemaakt en de stoelbekleding voorzien van een exotisch patroon. De gedachte achter dit besluit was naast de kosten te drukken ook de Twingo tijdloos te maken.
Wanneer de trends zouden veranderen, dan kon de Twingo mee veranderen. Zo kreeg de Twingo in zijn levensperiode, nieuwe kleuren, nieuwe motoren en nieuwe opties zoals een zonnedak, automatische versnellingsbak en keyless entry. Door de basis van de Twingo hierop te ontwerpen, wist de eerste generatie Twingo maar liefst 15 jaar in productie te blijven en 2,6 miljoen exemplaren te verkopen. Niet slecht voor een auto die op de helft van de kosten is ontworpen dan een vergelijkbaar model.