‘’Maar meneer agent, ik had het bord echt niet gezien!’’ is tegenwoordig niet eens meer zo’n slechte smoes. Er zijn zoveel verkeersborden in Nederland dat het verkeersdeelnemers simpelweg teveel wordt. “Er moet kritisch naar het aantal noodzakelijke borden worden gekeken, want aan veel verkeersdeelnemers wordt te veel informatie en te veel tekst gegeven”, aldus een woordvoerster van VVN. “Die informatie kun je bij het passeren vaak allemaal niet tot je nemen.”

Gemeenten, Rijkswaterstaat en andere wegbeheerders moeten het aantal verkeersborden in ons land flink uitdunnen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Van de 3 miljoen gebods- en verbodsborden zijn er circa 600.000 overbodig, zo’n 20 procent. Het betreft een inschatting, maar wel is de VVN ervan overtuigd dat die overvloed aan informatie aan verkeersdeelnemers ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Een heel woud aan borden is tegenwoordig niet meer vreemd. Tijdelijke borden, adviesborden, verbodsborden en het liefst kort op elkaar. Geen wonder dat de we door de verkeersborden de weg niet meer zien. Snelheid is nu gebonden aan tijd, op elk verbod gelden weer uitzonderingen en er zijn meer soorten verkeersdeelnemers op de wegen dan ooit. Verwarrend op zijn minst, maar ook onveilig is gebleken. De bordenchaos leidt tot gevaarlijke situaties, omdat de aandacht voortdurend wordt opgeëist door borden in plaats van dat automobilisten, motorrijders en fietsers op elkaar letten. Laten we met z’n allen weer teruggaan naar de basis: autorijden.