[vc_row][vc_column][vc_column_text]Bochane streeft naar het leveren van voertuigen met een zo laag mogelijke impact op het milieu. Met een steeds groter assortiment elektrische voertuigen is hierin een grote stap gezet. Ook de overheden zetten in op een schonere toekomst voor mobiliteit. Het huidige meetinstrument voor emissie, de Europese testcyclus NEDC, wordt daarom vervangen door WLTP. Wat dit precies inhoudt en wat er gaat veranderen leest u in deze blog.
Testcyclus
NEDC (New European Driving Cycle) is een testcyclus om te testen of nieuwe voertuigen voldoen aan de Europese emissienormen. Deze test wordt door een onafhankelijke organisatie uitgevoerd in een laboratorium met gestandaardiseerde meetinstrumenten. NEDC is al sinds de jaren 80 in gebruik en sindsdien zijn auto’s en het rijgedrag van consumenten sterk veranderd. De gemeten waarden wijken hierdoor in de praktijk wijken erg af van het daadwerkelijke verbruik.
Een nieuwe methodiek
Om een realistisch en uniform beeld te creëren van de uitstoot van auto’is er een nieuwe testprocedure ontwikkeld: WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). WLTP is ontwikkeld met behulp van echte, wereldwijd verzamelde rijgegevens in plaats van theoretische rijprofielen, zoals bij NEDC. Hierbij is bijvoorbeeld rekening gehouden met nieuwe maximumsnelheden, optionele uitrustingen en realistische rijomstandigheden. Hierdoor geeft de WLTP een veel beter beeld van het daadwerkelijke verbruik en uitstoot van een geteste auto.
Elektrische auto’s
De actieradius van elektrische auto’s werd voorheen ook gemeten aan de hand van NEDC. Hierdoor kwamen gecommuniceerde afstanden vaak niet overeen met de afstanden die bestuurders in de praktijk konden verwachten. Met de komst van WLTP wordt ook deze test realistischer en zullen consumenten een beter beeld van de daadwerkelijke actieradius krijgen.
Nieuwe waarden
Vanaf januari 2019 is er voor elk voertuig inclusief opties een eigen profiel beschikbaar met bijbehorende emissienormen. De testwaarden kunnen bij WLTP hoger uitvallen dan bij gebruik van de NEDC testcyclus. Dit betekent niet dat het daadwerkelijk verbruik van de auto’s stijgt, maar dat er een realistischer beeld gegeven wordt. De belasting op auto’s (BPM) is in Nederland afhankelijk van de gemeten uitstoot. Het kan dus gunstig zijn om vóór september over te stappen op een nieuwe (voorraad-)auto. Zo profiteert u nog net van de gunstige tarieven!
Overgang
De transitie van NEDC naar WLTP is op 1 september 2017 in gang gezet. Vanaf januari 2019 mogen er nog maar een beperkt aantal voorraadauto’s met NEDC-norm verkocht worden. Ook is het tonen van de WLTP gegevens per 1 januari 2019 verplicht. Zo krijgt u als consument overal een eerlijk beeld van het verbruik en de uitstoot van een nieuwe auto.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]