Werkplezier begint bij de Bochane Groep
Wat is er leuker dan aan auto’s werken? Aan je eigen gemaakte auto werken natuurlijk!
Wij vroegen onze leerlingen om voor slechts € 5.000, een echte Restomod te maken. Je pakt een klassiek ontwerp, en restaureert en moderniseert het met moderne technieken en onderdelen.
Een flinke uitdaging gezien andere Restomods al snel honderdduizenden euro’s kosten. Toch is de opdracht naar de leerlingen simpel, hoe ziet jouw budget Restomod eruit?
Zij krijgen drie auto’s uit de jaren 90, een Renault Clio, Nissan Micra en een Opel Corsa om volledig op los te gaan. Dit is hun verhaal.
De inzendingen
Welke gaat het worden?
Tijdens de start op 23 februari krijgen de leerlingen voor het eerst de auto’s te zien en slechts twee weken om een voorstel te doen. Maar liefst 11 leerling groepen sturen hun inzending op, in de hoop om gekozen te worden. Er wordt een selectie gemaakt van zes ontwerpen en deze worden op basis van de inzending digitaal geschetst.
Bij de volgende meeting zien de leerlingen voor het eerst hun creatie op het scherm. Echter kunnen er slechts twee ontwerpen gebouwd worden en dus is er een stemronde op social media. Wie de meeste stemmen krijgt, krijgt de kans om hun ontwerp tot leven te brengen. Maar het zijn er toch drie hoor ik je zeggen? Voor nu nog niet, maar dat komt later.
Het is een nek aan nek strijd, maar uiteindelijk krijgen Team Almere en Team Veenendaal de kans om hun Restomod tot een realiteit te brengen.
Aan de slag
Het bouwen kan beginnen
De projectauto’s worden gebracht naar de vestigingen en de leerlingen gaan aan de slag. Dan opeens, een wildcard.
Van Voorden Almere komt bij de Bochane Groep en krijgt de kans om ook een Restomod te maken. De groep grijpt de kans met beide handen vast en gaat aan de slag met een Opel Corsa C.
In mei wordt de volgende meeting gehouden om de voortgang te tonen. Maar dit is niet zomaar een meeting, maar een Car-Meet. Een plek voor echte Car Lovers om hun eigen trots op vier wielen te tonen en te kijken naar de Restomods.
Drie maanden aan avonduren, onderdelen kopen en voor Team Veenendaal zelf een andere Renault Clio 1, is het tijd om de laatste meeting te houden.
Op 6 oktober verzamelen de Restomods en de leerlingen zich op Circuitpark Berghem. De auto’s zijn compleet veranderd sinds de eerste meetings met custom bumpers, kuipstoelen en zelf een OPC-engine swap.
Enkele demonstratierondes met de Restomods over het kartciruit, wordt opgevolgd door een 2-uurs endurance kartrace.
Het eindresultaat
Drie unieke Restomods
Op 17 januari gaat het doek van de auto’s af tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. Waar ooit de drie auto’s op het punt stonden om geschrapt te worden, staan er nu drie echte Restomods. De power van de Corsa, de detaillering van de Micra en het maatwerk van de Clio maken het drie compleet andere auto’s.
Renault Clio
De Megane RS (J35) kleur trekt je aandacht, maar het maatwerk is wat je laat blijven kijken. Zelfgemaakte voor- en achterbumpers, een op maat gemaakte uitlaat, angel eyes koplampen en een RS stuur zijn slechts enkele aanpassingen die deze Clio Restomod uniek maakt.
Nissan Micra
Een JDM Nissan Micra zie je niet iedere dag. De zwarte kunststofbumpers in combinatie met de zwarte lichtmetalen velgen en racestrepen, zijn gecombineerd met felblauwe details die hierdoor extra veel opvallen. Een side-pipe en blauwe kuipstoelen maken dit een echte Mean Micra.
Opel Corsa
Er is nooit een echte Corsa C OPC geweest, tot nu. Deze Restomod heeft een 2.0 liter Astra OPC turboblok en intercooler goed voor 250 pk. Dit gaat door een OPC 5 versnellingsbak naar de Astra F wielnaven en het geluid komt uit een custom uitlaat. Een echte sleeper dus.
Media
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar je wilt vast ook horen hoe een 2.0 liter Turbo Corsa klinkt.
Bekijk, luister en ervaar het project van nog dichterbij.