Afgelopen jaar zijn de studenten van de Bochane Groep, druk bezig geweest met het Restomod project. Zij hebben drie auto’s en € 5.000 per auto gekregen, om hier echte Restomod auto’s van te maken. Nadat de winnaars van de ontwerpwedstrijd bekend waren gemaakt, was het tijd om aan de slag te gaan. Vele modificaties, lange avonden en drie Renault Clio’s later, is het tijd om de resultaten te presenteren op het Circuitpark in Berghem.
Ondanks dat de projecten nog niet helemaal af zijn staan er toch drie voertuigen trots aan het einde van de pit straat. Een zeer agressieve Opel Corsa, een Nissan Micra met blauwe racestrepen en een knalrode Renault Clio.
Opel Corsa-C OPC
We beginnen met de Opel Corsa die er van buiten nog relatief standaard uitziet. Van binnen is er echter weinig over van het origineel. Het gehele interieur is gestript en onder de motorkap is er juist een stuk meer bijgekomen. De bescheiden 1.2 liter motorblok is vervangen voor een heuse 2.0 liter turbo OPC uit de Astra. Daar houdt het nog niet op, want de motor heeft ook nog eens een stage 3 tuning gekregen.
Daarnaast is er een hoop tijd gespendeerd aan de wegligging, door andere veren, schokdempers, remmen en banden te monteren. Het resultaat? Een Opel Corsa-C met 300 pk die een hoop sportauto’s achter zich weet te houden.
Nissan Micra GTR
De focus bij de Nissan Micra is meer gericht op het uiterlijk. Voor nu ligt het originele motorblok er nog in, maar is er wel een side-exhaust gemonteerd. De bumpers en grill zijn matzwart gemaakt en de stoot strips aan de zijkant zijn verwijderd. Een nieuwe set zwarte velgen, blauwe remklauwen en blauwe racestrepen vallen ook op.
Van binnen gaat het racethema door dankzij felblauwe kuipstoelen en nieuwe racegordels. De gehele achterbank is verwijderd en ook het reservewiel moet eraan geloven. In plaats daarvan is er een plexiglas plaat gemaakt met daaronder een blauwe nitrous fles. Een mooie knipoog naar de grote tuningscene van de Nissan Micra.
Renault Clio RS
Het team van de Renault Clio kwam er tijdens het demonteren achter, dat de originele Renault Clio te ver heen was. Ondanks diverse pogingen om de auto te redden, bleek het beter om een nieuw exemplaar te kopen. Toch kregen de onderdelen van de eerste Clio een plek in de tweede Clio. Zo is een deel van de voorbumper gecombineerd met de achterbumper. Het resultaat? Een opvallend sportieve achterbumper die volledig zelf gecreëerd is uit gerecyclede onderdelen.
Het uitlaatsysteem is ook gerecycled van een Volvo wiens uitlaat vervangen moest worden. Daarnaast hebben zij nog een Clio kunnen overnemen voor chassis en motoronderdelen. Het team van de Renault Clio weet dankzij deze slimme oplossingen, flink wat geld te besparen. Zowel aan de voor- als achterzijde zijn er nieuwe lampen en ook hier zijn de remklauwen gespoten.
2-uurs kartrace
De Restomod projecten staan klaar en mogen in tandem achter elkaar rijden op het kartcircuit. Alle auto’s hebben een nieuw uitlaatsysteem en er komt dan ook flink wat geluid uit de demonstratieronden. Enkele ronden verder en met een brede glimlach op iedereens gezicht, is het tijd om door te gaan.
Het is tijd voor de grote race van vandaag, een 2-uurs endurancekartrace op het circuit. Zeventien teams stonden klaar voor de start en mochten beginnen met de kwalificatie sessie van 15 minuten. In deze periode kregen de rijders de kans om te wennen aan het circuit en de belangrijke rijderswissel al te oefenen. Hierbij bleek Team Apeldoorn 2 het snelst te zijn, gevolgd door Team Apeldoorn 1 en Team Lochem 2.
De rijders kregen na de sessie te horen op welke plek zij staan en mochten toen door naar de start. Om 16:30 staat iedereen klaar voor de start. De startlichten gaan aan, de spanning stijgt en knal! Een confettikanon geeft het startsignaal en de rijders gaan van start.
De eerste 30 minuten is het vechten om positie en is het een kwestie van niet te gretig van start gaan. Om de race uit te kunnen rijden moet ieder team minstens twee keer gaan tanken. Tussen de 35 en 50 minuten zijn de eerste tankstops en dan gebeurt het, regen. De baan wordt spiegelglad en de karts glibberen en glijden verder over het circuit op slick banden.
Dit zet de toon van de wedstrijd en het zoeken van de gripgrens wordt cruciaal voor de rijders. Team Apeldoorn 1 en 2 liggen ver voorop, maar daarachter is het spannend om de derde plaats. Uiteindelijk weet Team Content 1 er met de laatste podiumplaats vandoor te gaan, gevolgd door Team Lochem 2 en Team Content 2.
Aan het einde van de wedstrijd mogen alle deelnemers zich verzamelen in het clubhuis en worden de prijzen uitgereikt. Iedereen krijgt een foto van zijn of haar team en de tijden die er gereden zijn. De deelnemers gaan weer naar huis toe en de Restomod projecten hebben hun eerste echte proef doorstaan. Voor nu zullen de studenten tot het einde van het jaar doorgaan om de Restomods af te maken. Eén ding is echter nu al zeker, op het circuit zijn ze geslaagd.